5 דקות קריאה
5 עקרונות להתנהלות עם נשק בחיי היום יום

התנהלות אחראית עם נשק בחיי היומיום

יש לכם נשק, זו אחריות ושליחות גדולה, השקעתם לא מעט זמן וכסף בשביל השליחות הזו. חבל לאבד את הרישיון בגלל טעיות קטנות ועוד יותר חבל להסתבך בפלילים בגלל התנהלות לא נכונה עם הנשק. 

אספתי בשבילכם 5 עקרונות שיעזרו לכם לשמור על הרישיון ולא להסתבך בפלילים. 

עיקרון ראשון: מגע עם הנשק רק בעת אירוע

העיקרון הבסיסי ביותר בהתנהלות עם נשק הוא להימנע ממגע לא נצרך בנשק. 

כלל האצבע הוא פשוט: לא נוגעים בנשק אלא אם כן יש כוונה ברורה וצורך מיידי לירות. 

לא שולפים נשק "ליתר ביטחון" ולא מסתובבים עם נשק שלוף. 

אין מדרגות- או שנמצאים באירוע ואז שולפים ויורים או שהנשק נשאר בנדן. 

צמצום מגע מיותר בנשק חוסך אירועי פליטת כדור, אירועי דו"צ ותבהלה מיותרים. ובנוסף, צמצום מגע מיותר בנשק גם יחסוך מכם מעצרים וכתבי אישום לא רצויים. 

אין מדרגות - או שנמצאים באירוע ואז שולפים ויורים, או שהנשק נשאר בנדן. 

עיקרון שני: איסור מוחלט על איומים מכל סוג שהוא

השימוש בנשק לצורך איום, בין אם באופן ישיר או עקיף, הוא אסור בתכלית האיסור. נשק נועד להגנה עצמית בעת אירוע בלבד, לא כדי לתת יתרון בוויכוח, ולא כדי להפחיד מאן דהו בכל סיטואציה שלא מצדיקה ירי. כל רמז או איום, אפילו העקיף ביותר, עלול להוביל לא רק לשלילת הרישיון אלא אף למעצר וכתב אישום. חשוב לזכור כי איום, אפילו ברמיזה דקה, הנאמר  על ידי נושא נשק, עלול להיחשב כעבירה פלילית חמורה. בתי המשפט לאורך השנים הרחיבו מאוד מאוד את הגדרת האיום בכל סיטואציה שיש בה אקדח, גם למקרים שרק הניח את היד על האקדח, אפילו בלי לבטא איום מפורש.

דוגמאות:

ת"פ (שלום כ"ס) 22021-12-12 מדינת ישראל נ' משה שדה (נבו 18.7.2016)‏‏ 

"ודוק: אינני מתעלם מהתנהגותם הנפסדת של המתלונן והעד אדם כלפי הנאשם, אדם מבוגר כבן 70, שכל בקשתו מהם היתה לפנות את שקית הגזם מחצרו, התנהגות מזלזלת ומבישה דוגמת תנועה מגונה ביד ("אצבע משולשת") (ראה התמונה נ/2) והמגע שיצר המתלונן עם עדשת המצלמה של הנאשם, אשר גרמה, ככל הנראה, לנזק. יחד עם זאת, וחרף התנהגות מבישה ומקוממת זו, הרי שאין להשלים עם נטילת החוק לידיים ועשיית דין עצמי מצד הנאשם, המתבטאת בחזרה לבית, הצטיידות באקדח, חזרה למקום האירוע, תקיפה ואיום באמצעות התחלה של שליפת האקדח."

שימו לב כי במקרה זה הנאשם לא שלף את האקדח אלא רק שם את היד על האקדח, האקדח לא יצא מהנדן! ולמרות זאת הדבר נחשב ל"התחלה של שליפת האקדח", הנאשם לא אמר שיהרוג אותם או משהו דומה ובכל זאת הדבר נחשב לאיום!

ע"פ (מחוזי מרכז) 4643-11-17 מדינת ישראל נ' יגאל יפרח (נבו 7.1.2018)‏‏ 

מתנדב משטרה שהחזיק אקדח ברישיון הורשע בעברת איומים כי הניח את היד על האקדח במהלך וויכוח. ערעור שהוגש לבית המשפט המחוזי רק החמיר איתו עוד יותר.

בגלל שאתם נושאים נשק, מקפידים איתכם כחוט השערה בכל הנוגע לאיומים. לכן לא רק להימנע כליל מאיומים אלא גם להיזהר מאוד לא להזכיר את הנשק או אפילו רק לשים את היד על החגורה ליד הנשק בעת וויכוח. 


עיקרון שלישי: נשק תמיד עליך

נשיאת נשק באופן תמידי היא עיקרון מפתח בהחזקת נשק אחראית ובטוחה. 

כאשר הנשק נישא באופן קבוע, הסיכוי לשכוח אותו במקומות שונים (כמו רכב, משרד או מקומות ציבוריים) יורד משמעותית. 

נשיאה תמידית מקטינה גם את הסיכוי שהנשק יאבד או ייגנב, שכן הוא תמיד תחת השגחה ישירה של המחזיק. שכחה או איבוד של כלי יריה היא עברה פלילית, מעבר לאיבוד הרישיון הדבר עלול להוביל אתכם לסיבוכים משפטיים.

מעבר לכך מבחינה מבצעית נשיאה קבועה מחזקת את תחושת האחריות ומגבירה את המודעות לנוכחות הנשק, מה שמוביל להתנהלות זהירה יותר. בסופו של דבר במקרה של צורך בשימוש בנשק בעת אירוע, הנשיאה התמידית מבטיחה שהנשק יהיה תמיד זמין מיידית.

אם קשה לכם להחזיק את הנשק באופן תמידי, כדאי לשקול את החלפתו לנשק קטן וקל יותר. 

כמו שאומרים בזמן אירוע עדיף נשק קטן עם מעט כדורים אבל בנדן מאשר נשק גדול, מדויק ועם הרבה כדורים אבל בכספת.

עיקרון רביעי: דיווח מושכל למשטרה

חשוב לציית לחוק ולנהלים בכלל ובכל הנוגע להחזקת נשק בפרט. 

יחד עם זאת, חשוב לא להטריד את המשטרה ללא צורך. יש להפעיל שיקול דעת בנוגע לדיווחים על אירועים של מה בכך למשטרה. 

במקרים של הפרות קלות או רגעיות של הנהלים, כמו שכחת הנשק ברכב לכמה שניות בזמן שמוציאים את התיק מתא המטען של הרכב היא לא טובה, אבל לא מצדיקה הטרדת זמנם היקר של השוטרים, עדיף ללמוד מהטעות ולהקפיד יותר בעתיד מאשר לרוץ ולדווח על כל מקרה זניח.דיווחי סרק יגרמו בוודאות גדולה לשלילת הרישיון שלכם. 

נשק הוא כלי רב עוצמה שנועד להגן על חיים, חבל לאבד אותו בגלל שאלת קיטבג מיותרת.

עם זאת, חשוב להדגיש כי במקרים של אובדן אמיתי של נשק, גניבה, או כל אירוע משמעותי אחר, חובה לדווח למשטרה באופן מיידי. 

ההבחנה בין מקרים הדורשים דיווח לבין אלו שאינם דורשים זאת היא חלק חשוב מאחריות מחזיק הנשק.

עיקרון חמישי: זהירות בהתבטאויות ברשתות החברתיות.

בעידן הדיגיטלי, חשוב במיוחד להיזהר בהתבטאויות הנוגעות לדינם הראוי של מחבלים/פושעים אחרים או לכל שימוש בנשק, במיוחד ברשתות החברתיות. 

יש להימנע לחלוטין מפרסום תכנים כדוגמת "מוות למחבלים". כנושאי נשק שעלולים להגיע לסיטואציה של ירי, כל פוסט כזה עלול לצאת מהקשרו ולשמש נגדכם.

חשוב לזכור שגם אם תצליחו להוכיח בסוף את הכוונה האמיתית שלכם ולהוכיח את ההקשר הנכון בו הדברים נאמרו, זה לא יחזיר לכם את הימים שהייתם במעצר, את ההוצאות שהוצאתם על העורך דין ואת הדאגה והלחץ של כל המשפחה. 

סיכום

החזקת נשק היא זכות הנושאת עמה אחריות כבדה. על ידי הקפדה על העקרונות שנדונו במאמר זה - הימנעות ממגע מיותר עם הנשק, איסור מוחלט על איומים, נשיאה תמידית של הנשק, דיווח מושכל למשטרה וזהירות בהתבטאויות ברשתות החברתיות - אנו משפרים לא רק את ביטחוננו האישי, אלא גם את ביטחון הסובבים אותנו ואת שלום הציבור בכללותו.


מאת: רוני מרטן - עו"ד פלילי בעל ניסיון רב בתחום הנשק.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.