1 דקות קריאה
האם צריך שירותי עו"ד לצורך הגשת בקשה לרישיון לנשק?

אחת השאלות הכי נשאלות היא: האם מומלץ לאדם המבקש רישיון נשק להסתייע בשירותי עורך-דין לצורך הגשת הבקשה? מאחורי השאלה הזו עומדת ההנחה, שכאשר עורך-דין מגיש את הבקשה יש יותר סיכוי שהיא תתקבל.

התשובה המוחלטת ביותר והחד-משמעית היא - לא!

אין שום צורך להגיש בקשה לרישיון כלי ירייה דרך עורך דין. אין שום יתרון לעורך דין בהגשתה על פני כל אדם אחר. הסברה שגם אם אדם אינו עומד בתבחין לרישיון כלי ירייה, הוא עדיין יוכל לקבל רישיון באמצעות עורך דין - שגויה.

אם אדם עומד בתנאי הסף ובתבחין קיים ויש לו את המסמכים והראיות לכך - הוא יקבל רישיון גם אם יגיש בעצמו, באופן מקוון, בדוא"ל או בדואר רשום. מנגד, אדם שאינו עומד בתבחין - לא יקבל רישיון גם אם יפנה למשרד עורכי-דין וישלם אלפי שקלים.

נוכחתי לראות כי יש פרסומים רבים ברחבי הרשת, לאו דווקא של עורכי-דין, שמפרסמים שירותי הגשת בקשה לרישיון נשק למי שמעוניין. מאותם פרסומים עולה הרושם, כאילו מדובר בהליך פשוט וקל לכל אדם - רק לפנות, לשלם ולהגיע לפגישה, ואותו משרד או נותן שירות "ילווה" את האדם עד לקבלת הרישיון המיוחל.

אבל המציאות שונה לחלוטין. אינני מכיר את כל נותני השירותים האלה, אבל שמעתי מלקוחות של חלק מהמקומות (ומעורכי הדין), שהם זומנו לריאיון, שילמו ממיטב כספם עבור השירות, ובסיום הפגישה קיבלו מסמך, שבו היה כתוב שאם יתנדבו במשך שנה באיחוד הצלה, או אם יירשמו לקורס ירי מעשי - יוכלו לקבל רישיון לנשק. חלק מאותם "נותני שירות" הגדילו לעשות ואף צירפו את הטלפון של של בכיר בתחום הירי-מעשי בארץ, בטענה שהוא יכול לרשום אותם לקורס ירי מעשי ולארגן להם רישיון נשק.

אותם נותני שירות "שכחו" לציין באותו מסמך, שלאחר קורס ירי מעשי, שאורך 40 שעות ועולה אלפי שקלים, צריך גם להירשם למועדון ירי (עוד אלפי ש"ח בשנה), להשתתף בלפחות חמש תחרויות בכל עונה (עוד מאות שקלים), ורק לאחר שלוש שנים יוכלו לבקש המלצה לרישיון נשק בתבחין ספורטאי, ואם ההמלצה תאושר - יזכו ברישיון. וכמובן, כדי לשמר את הרישיון - יצטרכו להמשיך ולהתאמן ולהשתתף בתחרויות בכל עונה באופן זהה.

כך גם לגבי התנדבות באיחוד הצלה וכד' - יש צורך לעשות קורס חובשים, ולהתנדב באופן פעיל בכל חודש במשך שנה, כדי לקבל המלצה מקב"ט הארגון לרישיון. וגם לאחר מכן - בכל חידוש יש צורך בהוכחת פעילות בארגון ובהמלצה כדי להמשיך ולשמר את הרישיון.

לכן, אישית אני ממליץ לכל אחד ואחת, המעוניינים ברישיון נשק, פשוט לפנות ישירות ל"מחשבון הזכאות לכלי ירייה" של האגף לרישוי ופיקוח על כלי ירייה, ואם נמצא שהם אכן זכאים ועומדים בתבחין - להגיש ישירות בקשה מקוונת ולצרף את כל המסמכים הנדרשים. אין צורך לשלם למתווכים, עורכי דין או משרדים שונים שצצו כפטריות אחרי הגשם.

ועכשיו לשלב הבא: הגשתם בקשה? עכשיו חכו בסבלנות. אין קיצורים ואין קומבינות. יש מחוזות שעובדים מהר יותר ויש כאלו שזה לוקח יותר זמן. 

כך יש גם הבדל בין תבחינים שונים. נכון לעכשיו תבחין "עבודה ביישוב זכאי" נבדק בדיקה ראשונית. מי שצריך להשלים מסמכים מקבל הודעה ומי שאינו עומד בתבחין - נדחה. אלו שעוברים את הסינון הראשוני כולל משטרה ומשרד הבריאות ממתינים לשלב שבו ישובו לקבלת קהל במשרדי האגף, לצורך עריכת ריאיון פיזי.

תבחיני כוחות הביטחון עוברים ריאיון טלפוני והם מטופלים מהר יחסית. כך גם תבחיני מגורים ביישוב זכאי, לכאלו שלא עברו לגור ביישוב זכאי לאחרונה. תבחיני חקלאי נבדקים, אך עדיין לא שמעתי על מישהו שקיבל בלי ריאיון פרונטלי. ככל הנראה כלל התבחינים שדורשים בחינה מעמיקה יותר - נמצאים בהמתנה


מתי כן כדאי להיוועץ בשירות של עורך-דין העוסק ברישוי נשק?

כאשר אתם עומדים בתבחין, ולמרות זאת הבקשה שלכם נדחית ויש צורך להגיש ערר. ערר צריך להיכתב באופן משפטי, מנומק נכון ומנוסח באופן מדויק. לא די בכתיבת שתי שורות בסגנון של "אבל אני כן עומד בתבחין ולכן מגיע לי", אלא צריך להראות באופן משפטי, כי שגה פקיד רישוי הנשק כאשר בחר לדחות את הבקשה, וכי הראיות והמסמכים שצורפו מוכיחים באופן חד-משמעי את העמידה בתבחין של המבקש.

מקרה נוסף: 

כאשר יש מניעה לקבלת רישיון בשל התנגדות משטרה או משרד הבריאות, או התנגדות של האגף לרישוי כלי ירייה עצמו, וצריך להסיר אותה. לעתים הדבר כרוך בסגירת תיק חקירה פתוח. לעתים יש צורך בשינוי עילת סגירה של תיק משטרה ישן שעדיין מופיע במערכת ומפריע. לפעמים ניתן לבקש למחוק עבר פלילי. לפעמים יש צורך בדרישה לקיום ועדת מומחים רפואית, או הבאת חוות דעת רפואית חדשה - כאשר המניעה היא מטעם משרד הבריאות, בשל מצב בריאותי, נפשי או בשל תרופות מסוימות שנלקחות.

במקרים כאלה, כדאי לקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין שעוסק בתחום רישוי הנשק דרך קבע, ויש לו את הכלים לסייע לקבל את ההחלטה האסטרטגית הנכונה ביותר ולמטב את הסיכוי לקבלת הרישיון.

כך גם במקרה של רישיון קיים שבוטל, נשק שנתפס ע"י המשטרה, תלונה שהוגשה נגד האזרח החמוש, סכסוך גירושין שבעקבותיו הוצא צו הגנה, או צו הטרדה מאיימת שהוצא ע"י אדם אחר נגד אותו חמוש. בכל המקרים האלה חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין, ולא לפעול "מהבטן" ללא ייעוץ משפטי. כמובן כמובן כמובן שאסור לדבר בחקירה או לענות על שאלות של שוטר ללא קבלת ייעוץ מקדים!


לסיכום

אם אתם רוצים רישיון לנשק פרטי ואתם עומדים בדרישות הסף ובתבחין קיים - תתחדשו. אל תשלמו שום שקל נוסף ל"מתווך". אין שום צורך בסיוע כזה.

אם אתם לא עומדים בתנאי הסף או בתבחין קיים - אף עורך דין או "משרד לרישיון נשק" לא יוכל להשיג לכם רישיון נשק פרטי, כשאתם לא זכאים לו ולא עומדים בדרישות.

מנגד, אם היה לכם רישיון והוא בוטל, אם התלוננו נגדכם, אם יש התנגדות משטרתית או בריאותית, או אם הגשתם בקשה ואתם עומדים בכל הדרישות ובתבחין ועדיין נדחיתם - זה הזמן לקבל ייעוץ מקצועי.

כל עורכי הדין שעוסקים בעיקר בתחום רישוי כלי ירייה ולא "על הדרך" - מעולים. אני מכיר את כולם וכולם נפלאים. הסתייעו בנו ואל תפנו לכל מיני שירותים קיקיוניים שמציעים לכל אחד שירות "הגשת בקשה לרישיון נשק" בתשלום, בלי שום אחריות לשירות שלהם או יכולת אמתית להשפיע על התהליך.

ובכל מקרה - אין כל צורך בעורך-דין רק לצורך הגשת בקשה. אם מגיע לכם רישיון - אתם תקבלו אותו גם בלי עורך דין. ואם לא מגיע לכם - אז לא תקבלו גם אם תשלמו לעורך דין לשם כך

מאת: עורך דין דורון ברקת

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.