1 דקות קריאה
תפעלתי אירוע והרגתי את המחבל, מה הלאה?

באחת מהקבוצות נשאלה השאלה הבאה:


  "נגיד שמחבל ניסה לדקור אנשים, ואני יריתי והרגתי אותו. > מה קורה הלאה? האם אני צריך עו"ד? האם לוקחים אותי לתחנה? מה קורה עם הנשק שלי?"

אז לאלו מכם שסקרנים לגבי המשך הפרוצדורה, החל מסיום אירוע פח"ע ואילך, הכנתי סקירה קצרה של פעולות חשובות שעל האזרח החמוש לבצע עם סיום הטיפול במפגע, והסבר על המשך הטיפול המשטרתי:

ככלל אצבע: תמיד כדאי להתייעץ עם עורך-דין לפני מתן עדות או חקירה במשטרה. ייתכן שלא עשית שום עבירה והתנהלותך הייתה תקינה לחלוטין - אבל כדאי לוודא את זה, כדי שלא תודה בטעות בעבירה שלא היית מודע לה.


מבחינת ההליך: אחרי שזיכית את הזירה וירד החשש למחבל נוסף או סכנה מהמחבל הירוי - ראשית החזר בזהירות את האקדח לנרתיק. אל תפרוק ואל תישאר איתו בחוץ, שלא יירו בך בטעות. סרוק את הזירה, ודא שאין פצועים נוספים נסתרים, תן טיפול רפואי. במקביל דווח לכוחות הצלה או הפעל אחרים ובקש מהם להזמין כוחות. מנע מאנשים להיכנס אל הזירה.

כשיגיעו שוטרים לשטח תעבור תשאול ראשוני. בשלב זה ייתכן שהאקדח יילקח ממך - עדכן את השוטר הלוקח שהנשק דרוך עם כדב"ב (=כדור בבית הבליעה). תן תיאור תמציתי ומדויק של מה שאירע, כולל שעות ומיקומים. מדובר בתשאול ראשוני - אתה לא נכנס לפירוט מורכב של האירוע.

ככל שפעלת באופן תקין לחלוטין ואין כל צל של חשד נגדך, תתבקש להתלוות לתחנה לצורך מסירת עדות פתוחה. בשלב זה אתה לא חשוד בכלום, אתה בסך הכל "מעורב כללי", ולכן תמסור עדות כ"עד" שנכח בזירה ופעל. לאחר שהנשק ייבדק בליסטית, הזירה תזוכה ויימצא שאתה אכן זה שירית, שלא היו מעורבים נוספים שלא ידועים, וכן שלא פגעת בחפים מפשע - הנשק יוחזר לך.

ככל שיש חשד שביצעת עבירה - אתה תעוכב למשטרה (ואולי אף תיעצר). על השוטר להודיע לך על העיכוב או המעצר וסיבת המעצר. תגיע לתחנה ושם תיחקר באזהרה, יובהר לך מה החשדות נגדך, יוסבר לך שיש לך זכות לשמור על השתיקה, וכן שיש לך זכות להיוועץ בעורך-דין. בשלב זה תישאל אם הבנת וגם תתבקש לחתום על מסמך שבו אתה מצהיר שהבנת את זכויותיך.

בשלב הזה מומלץ בחום לא להמשיך בחקירה עד שלא מתייעצים עם עורך דין, שיעבור איתך על הגרסה שלך, יצביע על נקודות בעיתיות משפטית (או היעדרן), וימליץ לך לנקוט בקו משפטי מסוים (למשל - לשתוק בחקירה. או, למסור גרסה מלאה. כל מקרה לגופו).

במקרה כזה האקדח שלך ייתפס ע"י המשטרה וייתכן שלא יוחזר לך עד סיום החקירה. לעתים, בהתאם לחומרת החשדות נגדך ועוצמתן - ייתכן שרישיון הנשק שלך יבוטל בשלב זה. שוב - בעניין זה חשוב מאוד להיוועץ בעורך-דין בשעת אמת, ולפעול לפי עצתו.

אני מאחל לכם - שלעולם לא תזדקקו למידע הזה. אבל אם כן - חשוב שתהיו מודעים ומוכנים. ואם יש שאלות - אני פה!


עו"ד דורון ברקת.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.